Børn kan have svært ved at sætte ord på deres følelser.
Samtalekort åbner snakken med barnet

Samtalekort med billeder

Med samtalekort fra Madam Bachs Forlag får du et enestående redskab til at åbne en samtale med det barn, som af forskellige årsager, har svært ved at sætte ord på sine følelser og sine behov.

Kortene er eminente til børn med ADHD, autisme og Asbergers og alle børn, som skal have hjælp til at italesætte deres følelser. Samtidig er kortene oplagte at bruge til klasse- eller gruppesamtaler. Her kan man i fællesskab tale om situationer, som kan fremkalde de forskellige følelser, som ansigterne viser.

Bag på alle samtalekort er skrevet forskellige ord for den følelse eller det behov, som det enkelte kort viser.

Følelseskort
Læg de 12 følelsesansigter fra æske 1 foran barnet og bed det om at pege på det ansigtskort, som bedst viser, hvordan han eller hun har det.
Det kan være en passeret konflikt, som skal tages op, eller det kan være den følelse, som barnet har lige nu og her, der skal bearbejdes.
Samtalekortene er samtidig supergode som igangsætter til dialog om barnets generelle trivsel i forbindelse med elevsamtaler.

Følelses- og behovskort
Børn med eksekutive vanskeligheder (og f.eks. børn med autisme, som ofte har meget svært ved at være i sociale sammenhænge) vil have virkelig god hjælp af samtalekortene i æske 2 . Alle børn kan have svært ved at finde ord for både deres følelser og behov.

Med æske 2 får du de 12 følelseskort fra æske 1 og yderligere 12 behovskort i samme æske. I forlængelse af en samtale om de følelser, der opstår i forskellige situationer, er det en god idé at tale med barnet om, hvad der kan være hjælpsomt at gøre, når en følelse brænder på og er svær at styre.
Hvad har barnet brug for? Hvad kan den voksne eller kammeraterne gøre, hvis der fremover opstår svære situationer?
Afklaring af dette spørgsmål kan fremme barnets trivsel og ro. Læg de 12 behovskort fra æske 2 foran barnet og lad det udpege et eller flere kort. Snak om hvad kortet viser og om, hvornår det vil være hensigtsmæssigt at gøre dét, som er vist på billedet.

Ophæng
I begge æsker medfølger selvklæbende magnetfolie og magnettape samt blanke kort og whiteboard-pen til fremstilling af nye kort.
Alle samtalekort med billeder kan således hænges op ud for barnets plads i skolen eller derhjemme på døren ind til værelset.
Eksempelvis kan et følelseskort efterfølges af et eller flere behovskort hængt op på magnetfolien. På denne måde kan barnet uden brug af ord kommunikere humør og behov til sin lærer eller forælder.

Praktisk anvendelse

Kortene findes også som piktogrammer i strukturappen, Odinscript – klik her for at læse mere om appen.

GÅ TIL  SHOPPEN

Samtalekort med billeder
autisme Samtalekort  med billeder
Samtalekort fra Madam Bachs Forlag 3