Børn, som har brug for struktur i hverdagen, har stor glæde af piktogrammer til hverdagens rutiner

Piktogrammer med magneter

Sjove piktogrammer med magneter og folie til ophæng får du med æske 3.

Nutidens børn har mange rutiner, pligter og aktiviteter at holde styr på. Alle børn kan have glæde af at have et visuelt overblik over alt det, de skal huske i løbet af en dag. Særligt børn med ADHD vil have brug for billeder, der punkt for punkt viser, hvad de skal lave i løbet af dagen. Men også børn med autisme og Asbergers – ja, alle børn – kan have stor glæde af piktogrammer, der viser dagens skema.

Med MADAM BACHS piktogrammer til hverdagens rutiner får du alletiders værktøj til at forberede dit barn på dagens aktiviteter. Når piktogrammerne er hængt op, fungerer de som en slags skema over rutiner, der skal udføres før skole, efter skole og om aftenen.
Og dét at pille hvert piktogram af magnet-ophænget hver gang et gøremål er udført, er for mange børn en slags gulerod og belønning, der samtidig skaber overblik over hvor langt, man er nået frem i dagens plan over aktiviteter.

Hæng morgen-piktogrammer op aftenen før, og lad barnet pille dem ned og lægge dem i æsken næste morgen efterhånden, som rutinerne er udført.
Når alle kort er væk fra ophænget, sættes eftermiddags-piktogrammerne op, så de er klar til barnet kommer hjem fra skole.
På samme måde tages disse kort ned og lægges i æsken efterhånden som eftermiddagens aktiviteter udføres. Så er det aften-piktogrammerne, der skal op og tages ned igen, indtil barnet ligger i sin seng.
Efterhånden som barnet bliver kendt med rutinerne, kan det selv sætte morgen-piktogrammerne op den foregående aften.

Piktogrammer med magneter fra Madam Bachs Forlag findes i æske nr. 3 , hvor der medfølger selvklæbende magnetfolie og magnettape samt blanke kort og whiteboard-pen til fremstilling af nye kort.

Praktisk anvendelse

GÅ TIL SHOPPEN

Har man samtidig appen, Odinscript, på sin mobil, er det ligegyldigt, om man er i rummet, hvor piktogrammerne hænger, eller i bussen på vej hjem fra skole. I appen kan man også oprette skolens pictogram skema til alle ugens dage.
Med både æske 3´s piktogramkort og appen, Odinscript, kan barnet altid få overblik over dagens aktiviteter.

Forsøg med undervisning af børn med autisme sammen med såkaldt almindelige børn i inklusionsklasser taler for sig selv. Her brugte man principperne om visuel og tydelig struktur bl.a. med piktogrammer og strukturapp som værktøj til alle børnene.
Disse principper bruges især i undervisningen af børn med ADHD, autisme og Asbergers. Men det viste sig at give en væsentlig større ro og trivsel for alle børn i denne klasse sammenlignet med de almene klasser på skolen.